66 % Suomen suurimmista mainostajista ovat korville anonyymejä
Kirjoittaja: Lauri Domnick, Creative Director
Ääni on yksi brändin tunnistettavimmista ja vaikuttavimmista elementeistä. Se herättää tunteita, jää mieleen ja aktivoi tunnemuistoja huomattavasti tehokkaammin kuin kuva tai teksti. Ja silti, kun kävin läpi Suomen 200 suurinta mainostajaa, selvisi että vain 34 % näistä käyttää tällä hetkellä mainonnassaan jotakin brändille luotua omaa äänielementtiä, kuten äänilogoa, brändimusiikkia, selkeästi brändiin kiinnittyvää voice overia/hahmoa tai muuta toistuvaa ääntä.
Se tarkoittaa, että kaksi kolmasosaa pysyy äänensä osalta edelleen anonyymeinä.
Positiivista muutosta on kuitenkin tapahtunut viime vuosina, mutta muutos on hidasta. Neljä vuotta sitten Suomen top-100 mainostajista 26 %:lla oli käytössään omia äänielementtejä, luvun ollessa nyt 31 %. Viiden prosentin kasvu neljässä vuodessa on varsin maltillinen. Eniten kasvua ääni-identiteettien käyttöönotossa näkyykin kaikkein suurimpien mainostajien ulkopuolella, jossa äänen selkeä kilpailuetu on tunnistettu paremmin. Tämä laittaa miettimään, että luottavatko suurimmat brändit jopa liikaa siihen, että brändin nykyinen koko ja tunnettuus kantavat tulevaisuudessakin ilman ääntä?
Ei ääntä, ei muistijälkeä.
Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että ääni nopeuttaa brändin tunnistamista ja parantaa mainonnan tehoa. Ipsosin mukaan omat brändiäänielementit kasvattavat mainonnan tuloksellisuutta 20-30 %. System1:n mukaan äänen vaikutus brändin muistamiseen on suurempi kuin visuaalisilla elementeillä.
Ja silti suurin osa Suomen isoimmista mainostajista tyytyy yhä geneerisiin kirjastomusiikkeihin tai täysin äänettömiin somekampanjoihin.
Ääni on strateginen brändi-investointi
Brändin oma ääni ei tarkoita sitä, että jokainen mainos olisi rallatus. Kyse on ennen kaikkea strategisesta jatkuvuudesta äänen suhteen:
Mikä on ensimmäinen ääni, jonka asiakas kuulee, kun kohtaa brändin?
Miltä kuulostamme radiossa, TV:ssä, somessa, liiketiloissa tai tapahtumissamme?
Onko ääni tunnistettava? Toistuuko se? Rakentaako se muistijälkeä?
Voiko äänemme uniikki vai onko se kopioitavissa?
Ja lopuksi tärkein: viestiikö ääni brändimme ydintä, sen arvoja ja missiota?
Brändin ääni-identiteetti on korville sama asia kuin visuaalinen identiteetti silmille.
34 % = mahdollisuus erottautua
Jos 66 % kilpailijoista on korville anonyymejä, tarkoittaa se, että omalla äänellä voi todella erottautua. Ääni on äärimmäisen kustannustehokas, vaikuttava ja monikäyttöinen tapa rakentaa muistijälkeä, tunnettuutta, preferenssiä ja mielikuvaa. Ääntä voi käyttää lähes kaikissa asiakaskohtaamisissa, pois lukien ne muutamat harvat, puhtaasti visuaaliset kohtaamiset.
Parhaimmillaan ja johdonmukaisesti käytettynä ääni jää mieleen loppuelämäksi (vai meinasitko, että unohdat joskus Vesipuisto Serenan, Silja Linen, Puuhamaan tai Puuilon legendaariset sävelet?).
Oikea aika on nyt
Jos kuulut brändisi kanssa siihen enemmistöön, joka ei kantaudu asiakkaidensa korviin, niin nyt on korkea aika tehdä asialle jotain. Jos haluat tietää, miltä brändisi voisi kuulostaa, niin soita tai laita viestiä: 044 700 4094 tai lauri.domnick@bauermedia.fi